
Pewnie nie raz podczas pracy w studio nagrań i kręciliście sobie pokrętłem (prawdziwym lub witrualnym) dopasowując jaki reverb byłby najlepszy dla np. wokalu w Waszym miksie. Żeby nie był za długi ale też zbyt krótki. Z pomocą przychodzą nam pluginy które same potrafią się dostosować do tempa utworu czyli BPM (beats per minute). Niemniej jednak warto znać zasadę wg. której działają nawet te zautomatyzowane procesy.
W miksowaniu muzyki długość pogłosu, najczęściej wyrażona jest w milisekundach. Zazwyczaj dobrym pomysłem jest powiązanie go z tempem utworu, aby pogłos „pasował” rytmicznie do tempa.
Do obliczenia długości pogłosu odpowiedniej dla danego tempa można użyć bardzo prostego wzoru:
60000 : tempo BPM = długość pogłosu (ms)
60000 oznacza ilość milisekund w pełnej sekundzie
BPM to oczywiście tempo utworu wyrażone w uderzeniach na minutę.
Podstawowym tempem zaimplementowanym w DAW po odpaleniu nowego projektu jest zazwyczaj 120 BPM. Zaznaczam: zazwyczaj ;)
Dlatego posłużę się tym przykładem: 60000 : 120 (BPM) = 500ms. Nie jest to jednak wartość uniwersalna ponieważ możecie potrzebować pogłosu wyrażonego np. w wartości ćwierćnutowej, ósemkowej lub szestnastkowej lub jeszcze innej. Wtedy odpowiednio dzielimy lub mnożymy uzyskaną wartość jeśli ćwierćnuta to 500 ms, ósemka będzie to 250 ms a szestnastka 125 ms.
Pracując w studio nagrań to Ty samodzielnie decydujesz jaką część taktu chcesz pokryć reverbem. Czy reverb ma być długi czy lekko tylko dodawać przestrzeni. To tylko od Twojej decyzji będzie zależało jaką długość zastosujesz. Liczba 60 000 tylko pomaga obliczyć wartość początkową od której możemy zacząć dopasowanie.
Miłej zabawy i owocnego miksowania.
Simon
Comments