Co kreuje brzmienie nagrań i miksów

Dziś mamy dostęp do praktycznie nieograniczonej ilości sprzętu i oprogramowania do pracy z dźwiękiem. Możemy wybierać pomiędzy sprzętami z minionych epok, replikami, nowymi konstrukcjami, emulacjami i co tylko nam się zamarzy jest na wyciągnięcie ręki. Oczywiście dobór i posiadanie określonych narzędzi jest ściśle powiązane z zasobnością naszego portfela.

Kiedy pierwszy raz w życiu wszedłem do bogato wyposażonego studia nagrań, zapoznałem się outboardem, kolekcją mikrofonów itp. popadłem w lekką depresję. Pomyślałem że nie mam startu z tak wyposażonym miejscem a moja egzystencja jest skazana na porażkę. Otóż nic bardziej mylnego. Po kilku dniach pracy i nagraniu materiału odkryłem z ulgą że różnic w brzmieniu w zasadzie nie ma. Sprzęt jest ważny ale nie determinuje ostatecznego brzmienia muzyki nad którą pracujemy.

Efekt końcowy czyli finalne brzmienie nagrania, miksu czy masteringu jest efektem podejmowania niezliczonej ilości decyzji, jednych mniej innych bardziej trafnych. Każdy etap pracy nad utworem muzycznym w studio to sztuka wyboru, od werbla przy zestawie perkusyjnym aż po np. wybór kompresora w łańcuchu masteringowym który również posiada niezliczoną ilość konfiguracji. Przy każdym etapie pracy, przy ustawieniach każdego urządzenia czy pluginu możemy w kategorii możliwości ustawień wpisać znak nieskończoności. To ile trafnych decyzji podejmiemy determinuje efekt końcowy. Doświadczenie w pracy studyjnej, kształcenie słuchu itp. znacznie podwyższają prawdopodobieństwo podejmowania dobrych decyzji.

Nie sprzęt analogowy czy cyfrowy, nie hardware czy software a tylko nasz umysł kreuje ostatecznie brzmienie utworu. Słuchając najrozmaitszych utworów muzycznych na przestrzeni lat słyszymy różnice w brzmieniu, jedne nam się wydają subiektywnie lepsze niż inne. Słuchając tych różnic słuchamy jednocześnie efektu sumy podejmowanych niezliczonych decyzji. Czy podbić pasmo, czy tłumić, czy użyć tego mikrofonu czy innego, czy ustawić przesuw taśmy w magnetofonie na 19,05 cm/s czy 38,1 cm/s. Sprzęt jest tylko narzędziem, umysł realizatora dźwięku tworzy brzmienie płyty.

W tym samym studio z użyciem tego samego sprzętu mogą powstać płyty które różnią się pod względem brzmienia w zależności od tego kto to wszystko przygotowuje i ustawi tak aby całość przerodziła się w efekt końcowy.

53 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie