Od lat zafascynowany jestem twórczością trio znanego pod nazwą Beastie Boys. I tutaj zaczyna się problem z określeniem ich jako trio. Wiadomo, że zespoły korzystają z usług i wizji ludzi " z zewnątrz" czyli producentów muzycznych. Nie inaczej było z Beasties. W 1989 ukazała się płyta "Paul's Boutique" będąca przełomem w karierze zespołu. Za sukcesem i odświeżonym brzmieniem stał Brazylijczyk - Mario Caldato Jr. Mimo, że za jego sprawą Hip hop zyskał więcej "żywego brzmienia", sam album okrzyknięty został jako porażka. Podejście Caldato oraz zespołu do muzyki, było na tamte czasy dość odważne i radykalne. Dziś ten album uzyskał status niepodważalnego klasyka. Nie było to jednak ostatnie słowo tej grupy przyjaciół, którą niewątpliwie byli. Następne kroki były niemniej przełomowe. Na okładce kolejnej płyty "Check Your Head", Beastie Boys siedzą na krawężniku z instrumentami, których zaczęli używać jeszcze za czasów kiedy byli triem grającym punk / hardcore. W Los Angeles stworzyli wspólnie z Mario, studio nagrań nazwane G.Son Studios, gdzie powstały jedne z największych hitów Beastie Boys takie jak np. "Sabotage", który na początku był po prostu zarejestrowanym instrumentalnym jamem. Uznano, że to w sumie fajne i warto by dodać do tego wokal. Wyszedł z tego hit nad hity. Studio było o tyle nietypowe, że miało w live roomie małe boisko do koszykówki i mini skate park. Jeśli muzyka była całym ich życiem to studio musiało zaspokajać wszystkie życiowe potrzeby. W utworze "Atwater Basketball Association File No. 172-C", gra w kosza w studio G.Son jest w zasadzie podstawowym motywem. Miksy Caldato to kwintesencja naturalnego brzmienia, przestrzeni i dynamiki. Jako producent wzbogacił ich muzykę o latynoskie elementy perkusyjne. Brzmienie niemal eksplodowało. Dla mnie do dziś jest jak dobrze przyrządzone danie, doskonały balans smaków którego wynikiem jest kulinarna ekstaza. Mario Caldato Jr. to nie tylko Beastie Boys, poniżej playlista, na której znajdziecie wybrane przeze mnie pozycje, które nagrywał, miksował i produkował:
top of page
bottom of page
Comments