PULTEC - najlepsze studio nagrań zawsze go ma.
Dawno, dawno temu w podczas rozmowy z jednym z czołowych realizatorów i producentów w naszym kraju usłyszałem magiczne słowa: equalizer Pultec. Ochom i achom nie było końca. Postanowiłem więc dogłębnie zbadać sprawę. Dziś dwie repliki tego legendarnego sprzętu cieszą klientów Vintage Records swoim jedynym w swoim rodzaju lampowym soundem.
Trochę historii
Czym jest ten legendarny Pultec EQP-1A Program Equalizer? Jest to lampowy korektor barwy dźwięku, skonstruowany w latach 50 XX w. Dokładnie w 1951 roku, spod rąk konstruktorów Ollie Summerlanda i Gene Shanka (ten drugi odegrał kluczową rolę w konstruowaniu tego urządzenia) wyszedł ten jedyny w swoim rodzaju sprzęt studyjny. Produkowali go do przełomu lat 70 i 80 jako flagowy produkt małej firmy z West Englewood w New Jersey. Nomen omen tego samego miasta w którym Les Paul uruchomił swoje domowe studio z ośmiośladowym magnetofonem co było wtedy nie lada przełomem. Równie przełomowe było pojawienie się właśnie equalizera Pulteca. Warto dodać, że każdy egzemplarz był ręcznie wykonywany przez założycieli firmy na zamówienie klienta. Firma na koniec swojej działalności nie została sprzedana, po prostu ją zamknięto.
Jak działa legendarny equalizer?
W latach 50 wiele equalizerów pasywnych było urządzeniami ze stratami poziomu sygnału na wyjściu rzędu 20dB. Pultec posiadał zaimplementowany wzmacniacz sygnału wyrównujący sygnał. Dziś nie robi to na nikim wrażenia ale w tamtych czasach było to rozwiązanie niemal przełomowe. Oryginalny Pultec EQP-1 jest dość nietypowym urządzeniem. Po pierwsze, pasmo niskich częstotliwości ma oddzielne elementy sterujące do wzmacniania i cięcia pasma. Oryginalna instrukcja obsługi mówi, że nie powinny być używane jednocześnie, jednakże nie dość że to działa to w dodatku jest w zasadzie zawsze tak używane. Ponieważ obwody boost i cut nie są dokładną odwrotnością siebie, połączenie ich działania daje złożony, ale bardzo korzystny muzycznie korektor. Zazwyczaj rezultatem jest podbicie niskich częstotliwości z cięciem o oktawę wyżej, a ta cecha nadaje pożądaną klarowność niskim instrumentom, redukując zamulenie miksu. Bardzo dobre rozwiązanie dla instrumentów basowych "stopa", bas jak i dla całego miksu.
Podwójny filtr jest zastosowany tylko w sekcji niskich tonów. Podbicie górnego pasma (high boost) nie używa już żadnych sztuczek tylko pięknie podbija pasmo dając mu brzmienie zarezerwowane właśnie dla pasywnych, lampowych urządzeń. Warto przyjrzeć się też sekcji "high attennuate" gdzie przy bardzo jasno brzmiącym źródle warto np. użyć cięcia 20kHz. Pasmo się ładnie "wygładzi" nie powodując utraty blasku.
Podsumowanie
Zakładam z góry iż jest niewiele osób które nie znają Pulteca. Niemniej jeśli ktoś nigdy nie próbował używać go w swoich miksach czy nagraniach najwyższy czas spróbować. Oprócz bezsprzecznie wspaniałych replik (oryginalne urządzenia z epoki kosztują ok. 4 - 5 tys. dolarów) powstało wiele emulacji cyfrowych w formie pluginów. Jak dla mnie wersje UAD Universal Audio oraz Waves Puigtec to naprawdę przydatne narzędzia w kształtowaniu miksu do pięknej wersji finalnej.
Chcesz podziałać na Pultecu EQP-1A? Zapraszam do Vintage Records Studio - studio@vintagerecords.pl - umów sesję już teraz.
Comentários